WT-9 Dynamic referenser
Flygklubbar som använder WT-9 Dynamic:
(Inte medräknat dom privat-ägda WT-9 Dynamic som finns runt andra klubbar)
Trosa Flygklubb (Sverige)
Swedish Ultraflyers (Sverige)
Kristianstads Flygklubb (Sverige)
Siljansnäs Flygklubb (Sverige)
Skövde Flygklubb (Sverige)
Söderslätts Flygklubb (Sverige)
Bollnäs Flygklubb (Sverige)
Midtsjællands Svæveflyveklub (Danmark)
Arboga Flygklubb (Sverige)
Sandefjord Flyveklubb (Norge)
Lappeenranta Aero Club (Finland)
Första intrycket
Det som först slår en när man tittar på maskinen, är den fantastiska finishen och hur välbyggd den är. Det är svårt att tro att det är en ultralätt!
I kabinen är det gott om plats för två personer. Bredden på maskinen gör att man inte behöver sitta och "gnida axlarna" mot varandra. Stolen är mjukt stoppad och ger stöd för i stort sett hela kroppen. Sidroderpedalerna är individuellt inställbara på vänster och höger sida. Detta tillsammans med inställbar höjd på sitsen gör att alla, oavsett längd, kan sitta bekvämt och med alla reglage inom bekvämt räckhåll.
På konsolen mellan stolarna finns höjdtrim, hjulbroms och klaffregalegen inom bekvämt räckhåll. Gasreglage, förvärmning och kabinvärme sitter bekvämt placerade på mittkonsolen. Resterande reglage finns logiskt placerade på instrumentpanelen. Hela layouten och placeringen i kabinen känns mycket naturlig och enkel att överblicka och hantera.
Bakom stolarna finns ett bagageutrymme som går att komma åt under flygning.
Provflygning
På marken styrs maskinen med noshjulsstyrningen via sidroderpedalerna. Bromsen ansätt via hantaget på mittkonsolen mellan stolarna. Bromsen går på båda huvuhjulen samtidigt, och verkan är mer än tillräcklig.
För start används första steget klaff. Accelerationen är kraftig, och maskinen lättar efter uppskattningsvis 100 meter. Stigning sker med 120 Km/h och variometern visar drygt 6 m/s. På 300 fot tas klaff in utan märkbar trimförändring.
Rodren är lätta och mycket exakta. Roderharmonin är mycket bra. Snabbt infinner sig "jaktplanskänslan". Det känns som en mycket större och tyngre maskin än som 450 kg som den faktiskt väger. Sikten genom huven är mycket bra och ger en fantastisk överblick åt alla håll.
Jag kör alltid samma testprogram när jag provflyger en ny typ för att kunna jämföra typerna mellan varandra. Programmet består av alla "normala" manövrar och stall och vikning.
Jämfört med andra UL i samma prestandaklass är Dynamic WT-9 mycket lätt att flyga. Roderhamonin och känslan i kontrollerna gör att man hela tiden känner vad maskinen gör. Branta svängar är en fröjd att flyga. I stall har man fortfarande mycket bra roderaktoritet. Vikningen utan klaff är markerad och kommer på provmaskinen utan större förvarning. På produktionsmaskinerna finns numera en stallstrip i vingframkanten som ger en mycket bättre förvarning och mindre markerad vikning. Med ett steg klaff händer i stort sett ingenting vid stall och vikning. Nosen sänker sig ett par grader och kärran flyger igen.
Inför landning tas farten ner till under 140 km/h och ett steg klaff tas ut. Det är lätt attt trimma ut maskinen för att hålla rätt fart. 120 km/h rekomenderades under provflygningen. Detta kändes som en något för hög fart så en andra inflygning provades med 100 km/h. Under hela inflygningen har man mycket bra sikt över nosen och det är lätt att justera planévinkeln med gasen. WT-9 uppför sig som mer som en normalklass än som en UL.
Landning och utflytning är okomplicerat. Jag bedömer WT-9 som mycket lättlandad. Under hela utflytningen har man goda referenser både framåt och åt sidorna. Under utrullning styr man enkelt med noshjulsstyrningen. Bromsarna går på båda hjulen och kraften räcker mer än väl till.
/Hasse Jörnen